George Hallett, fotograaf tegen de apartheid

George Hallett (1942-2020).

George Hallett was een van de grootste Zuid-Afrikaanse fotografen. Met zijn camera legde hij de recente geschiedenis van zijn land vast, van de donkere dagen van de apartheid tot de overgang naar democratie. In zijn werk richtte hij zich op het vastleggen van hoopvolle momenten ondanks de sombere thema’s die hij vaak koos. Na een lang ziekbed overleed hij op 1 juli 2020 in Kaapstad, 77 jaar oud.

Godfrey Street, District Six, Kaapstad, 1968.
Westminster Restaurant, District Six, Kaapstad, 1968.

Hallet werd op 30 december 1942 geboren in het levendige, multiraciale District Six in Kaapstad, maar hij groeide op bij zijn grootouders in het vissersdorp Houtbaai. Zijn liefde voor fotografie ontstond tijdens filmvertoningen op zijn lagere school. Op zijn twintigste ging hij in Kaapstad aan de slag als freelance fotograaf. Nadat het apartheidsregime in 1966 District Six had uitgeroepen tot een wit gebied onder de Groepsgebiedewet (No. 41 van 1950), legde Hallett uitgebreid het leven in de wijk vast voordat het voorgoed voorbij was. Vanaf 1968 werden de zestigduizend bruine en zwarte inwoners verdreven naar troosteloze buurten op de zanderige Kaapse Vlakte en werd de wijk met de grond gelijk gemaakt.

In 1970 verliet Hallett Zuid-Afrika, waar voor hem als niet-witte fotograaf nauwelijks werk was. Hij vestigde zich in Londen. Later verhuisde hij naar het zuiden van Frankrijk, Zimbabwe, Amsterdam en Parijs. Hij gaf ook enige tijd college aan de Universiteit van Illinois. Gedurende deze jaren fotografeerde hij veel Zuid-Afrikanen die net als hij in ballingschap leefden.

Eerste ontmoeting met Nelson Mandela, Johannesburg, 1994.
Nelson Mandela op verkiezingscampagne, Athlone-stadion, Kaapstad, 1994.

Na de vrijlating van Nelson Mandela in 1990 ging Hallett weer in Zuid-Afrika werken. Op verzoek van het ANC legde hij in 1994 de eerste democratische verkiezingen vast. Het jaar daarop vestigde hij zich weer in Kaapstad. In 1997 werd hij de officiële fotograaf van de Waarheids- en Verzoeningscommissie. Hallett heeft zijn werk gedurende zijn meer dan vijftig jaar durende carrière tentoongesteld in Zuid-Afrika, Europa en de Verenigde Staten.

Landarbeiders, Oakhurst, 1965.

In een interview met Donna Banks voor D+C Contemporary verklaarde Hallett dat de foto van landarbeiders op Oakhurst behoorde tot zijn favorieten. De grootouders van Hallett waren op deze boerderij terechtgekomen nadat zij waren verdreven uit Houtbaai dat tot wit gebied was verklaard. Op een zaterdag in 1965 bezocht Hallett zijn grootouders. Terwijl hij het pad naar de boerderij opliep zag hij onder een boom de landarbeiders die pauze hielden. De man met de baard was een Italiaan. Hij zorgde voor de wijngaarden op de boerderij. Zijn vriendin was naar dezelfde lagere school gegaan als Hallett. Hun relatie was volgens de Ontugwet (No. 21 van 1950) verboden, maar “they could not care a shit about that,” aldus Hallett. Hij zwaaide naar het groepje en maakte de foto, “thus capturing a rare moment of a loving and caring group of workers that no one even bothers to acknowledge.”

Vogels in Signal Street, Bo-Kaap, Kaapstad, 1996.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s